Nanocoating.nl

Antifouling – Het complete overzicht

Is antifouling echt nodig?

Vaak wordt ons de vraag gesteld, is antifouling nu echt noodzakelijk? Wij antwoorden hier altijd volmondig ja op. Niet alleen omdat fouling er niet fris uit ziet maar antifouling voorkomt ook een hoop problemen, namelijk:

  • Verlies van snelheid: de aangroei zorgt voor extra weerstand en massa, waardoor je boot een halve tot wel twee mijl per uur langzamer vaart
  • Een hoog brandstofverbruik: om de gewenste snelheid te halen is extra vermogen nodig van de motor. Dit zorgt voor een hoger brandstofverbruik, wat op kan lopen tot 30%
  • De onderlagen worden aangetast en corrosie ontstaat: hierdoor zal je eerder genoodzaakt zijn om groot, en vooral duur, onderhoud uit te voeren
  • Versneld optreden van osmose: bij polyester schepen. Dit zorgt er voor  dat het polyester wordt aangetast, en zorgt ook weer voor groot, en duur, onderhoud
  • Een verminderde levensduur van het schip: het niet aanbrengen van antifouling kan er voor zorgen dat de levensduur van je schip aanzienlijk verminderd wordt, door de hierboven genoemde punten
  • Een verminderde waarde van het schip: een aangetaste en slecht onderhouden romp zorgt er voor dat uw schip stuk minder waard is.

Conclusie: het aanbrengen van antifouling noodzakelijk is als je je boot goed wilt onderhouden, vaarplezier wil hebben en de boot voor een goede prijs wilt verkopen. Een all-round sterke en duurzame antifouling is die van Hydrant. Bekijk deze hier.


3 vragen om geschikte antifouling te kiezen

Welke coating het beste is voor je boot? Stel dit vast aan de hand van de volgende drie vragen!

1. Wat voor beschermende coating of antifouling zit er al op je boot?

Is er eerder een harde of zachte coating gebruikt? Test dit door met een natte doek over de romp te wrijven. Zit er verf op de doek? Dan is er zachte fouling gebruikt. Harde antifouling kan niet over een zachte antifouling, maar wel andersom!

2. Wat is de vaarstijl van je schip?

Voor langzaam varende boten (tot 25 knopen) is een zachte antifouling coating aan te raden. Vaart het schip harder dan 25 knopen of valt deze droog? Kies dan voor een harde antifouling coating (later meer over deze twee typen).

3. Wat is je vaargebied?

Dit is belangrijk omdat de verschillende zeewateren in de wereld verschillen van samenstelling, temperatuur en milieu. Tropische zeewateren zorgen bijvoorbeeld voor veel meer aangroei dan bijvoorbeeld de koudere wateren zoals de Noordzee. Daarnaast hebben sommige havens te maken met veel vervuiling of besmettingen. Over het algemeen kunt u de volgende tabel aanhouden:

  • ANTIFOULING TYPE
  • Chloorrubber
  • Koperhoudend
  • Biocidehoudend
  • Koper en biocidevrij
  • ZOUT WATER
  • Minder geschikt
  • Zeer geschikt
  • Geschikt
  • Af te raden
  • BRAK WATER
  • Geschikt
  • Zeer geschikt
  • Geschikt
  • Minder geschikt
  • ZOET WATER
  • Zeer geschikt
  • Minder geschikt
  • Zeer geschikt
  • Zeer geschikt

Een stapje terug: wat is antifouling?

Antifouling coating, de naam zegt het al, is een onderwaterverf speciaal tegen fouling. Fouling is de verzamelnaam voor de aangroei van mosselen, algen en andere biologische organismen. Het wordt daarom ook wel anti-aangroei verf genoemd.

Voor grote schepen die in zoutwater varen kan de aanhechting van fouling op de romp van het schip oplopen tot een gewicht van meerder tonnen. Aangroei maakt het schip langzamer, minder wendbaar en veel zwaarder. Maar ook voor de pleziervaart kan het een groot probleem vormen. De coating komt in verfvorm en heeft speciale ingrediënten die voorkomen dat de aangroei hecht aan het schip (aangroeiwering). De hoofdbestanddelen zijn chloorrubber, biociden en koper. Naast koperhoudend, zijn er ook kopervrije coatings beschikbaar.

We onderscheiden twee hoofdtypen: harde of zachte antifouling coating.

Harde antifouling

Deze coatingverf laat antifouling stoffen (biociden) los op het moment dat de verf in aanraking komt met water. Dit zorgt ervoor dat de aangroei niet kan hechten.

We noemen harde antifouling coating ook wel biocide-houdende coating.

boot zonder antifouling

Een boot zonder antifouling kan ernstig beschadigen door fouling

De harde laag kun je polijsten en helemaal glad schuren. Vooral voor snelle boten is dit een groot pluspunt! Ook blijft deze coating goed onder droge omstandigheden. Staat de boot dus regelmatig droog in een opslag? Dan is harde antifouling coating een goede keuze.

Een harde coating is niet geschikt voor langzamere boten of boten die regelmatig voor anker liggen. De aangroeiwerende eigenschappen van harde antifouling coating komen pas los wanneer een schip snel door het water vaart.

Een nadeel van harde antifouling coating is dat na een tijdje alle biociden zijn afgegeven. Dan blijft er alleen een normale verflaag achter. Na verloop van tijd moet er dus een nieuwe laag worden aangebracht. Na een aantal jaren nieuwe lagen aanbrengen ontstaat er een steeds dikkere verflaag. Het verwijderen van de oude coatinglagen kan een intensieve en tijdrovende klus zijn.

Samengevat is harde antifouling dus geschikt voor:

  • Snelle boten, speedboten, schepen en jachten (boven 25 knopen)
  • Polyester, hout, staal en in sommige gevallen aluminium, lood en gietijzer (let op de productinfo van de fabrikant)
  • Alle soorten water
  • Boten die regelmatig in een opslag staan of droog staan

Goed om te weten:

  • Harde antifouling is er in rood, wit en donkerblauw en zwart
  • Het verbruik is ongeveer 10 m2 per liter
  • Koperhoudend en schrobbaar

Zachte antifouling

Zachte antifouling coating staat ook wel bekend als zelf polijstende of zelfslijpende coating. Dit komt doordat de antifouling coating vanzelf slijt tijdens het varen. Het polijst de eigen laag dus langzaam totdat deze helemaal is opgelost. Het voordeel is dat er geen dikke harde laag ontstaat die weer moet worden gepolijst.

zachte antifouling

Zachte antifouling gaat gemiddeld 1 vaarseizoen mee en is onzichtbaar.

Het nadeel is dat de coatinglaag ieder seizoen weer opnieuw moet worden aangebracht. Een zachte antifouling coating werkt het best op langzaam varende schepen. Samengevat is zachte antifouling dus geschikt voor:

  • Zoet, zout en brak water,
  • Zeil- en motorboten (maximaal 25 knopen)
  • Hout, staal en polyester en in sommige gevallen aluminium, lood en gietijzer (let op de productinfo van de fabrikant)
  • 1 seizoen optimale bescherming

Verwijderen en voorkomen van osmose

Osmose is een degeneratieproces in het glasvezellaminaat en wordt veroorzaakt door een chemische reactie tussen water en de reststoffen in de scheepsromp. Het water dringt door de gelcoat heen het laminaat in en reageert met de daar aanwezige chemische stoffen tot zuren.

Het gevolg: deze zuurhoudende stoffen bouwen op hun beurt druk op achter de gelcoat, waardoor er blazen en uiteindelijk zelfs barsten ontstaan. Wanneer de gelcoat op deze manier beschadigd wordt, zuigt het onderliggende laminaat water op als een spons. Osmose wordt niet alleen veroorzaakt door water buiten de romp, maar ook het bilgewater kan hiervoor zorgen. Het is daarom zinvol te proberen de bilges droog te houden!

Meestverkochte antifouling producten

Koperhoudende antifouling
Harde antifouling

Primer voor antifouling

Zowel bij harde als bij zachte antifouling moeten alle kale plekken eerst in de primer worden gezet voordat er een nieuwe antifouling laag op komt. Mocht het niet duidelijk zijn wat voor antifouling er al op het onderwaterschip zit, gebruik dan een zogeheten ‘tie-coat primer’, zoals Hempadur van Hempel of Primocon van international. Die functioneert als een barrière tussen de oude en de nieuwe laag. Als de verf overeenkomt met de bestaande laag, kan er gewoon over de oude antifouling heen worden geschilderd. Als de oude laag nog goed is, hoeft die niet te worden verwijderd.

Bekijk alle benodigde bootverf en primers hier.

Terminologie: verschil tussen foul release en antifouling

Antifouling werkt op twee manieren:

1. Voorkomt dat aangroei zich kan vestigen op het coatingoppervlak
2. Verhindert dat aangroei zich sterk hecht aan het coatingoppervlak

De meeste antifoulings zijn gebaseerd op de werking van giftige stoffen, ook wel biociden genoemd. Deze stoffen komen langzaam vrij uit de verf en doden de kleine larven van aangroei-organismen die zich op het oppervlak willen vestigen. Verven met deze stoffen zijn op werking 1 (zie boven) gebaseerd.

Om het wat technisch te maken:

Vanwege het vrijkomen van biociden in het milieu stelt de overheid eisen aan de eigenschappen van deze producten. Producenten zullen via voorgeschreven onderzoeksprotocollen moeten aantonen dat hun product aan die eisen voldoet, pas daarna mag een product verkocht worden.

De regelgeving voor toelating van antifouling-verven is in de afgelopen 15 jaar steeds verder aangescherpt. Het toelatingsbeleid van biociden en dus ook antifouling-verven is tegenwoordig in de zogenoemde Biocidenverordening van de European Chemicals Agency opgenomen

Dit houdt het volgende in:Daarnaast zijn er ook verven die niet gebaseerd zijn op de werking van giftige stoffen. De belangrijkste categorie daarin zijn de zogenoemde fouling release of ook wel “non-stick” coatings op basis van siliconen-bindmiddelen. Deze verven hebben zodanige oppervlakte-eigenschappen dat aangroei-organismen zich niet goed kunnen hechten op de verf.

Beestjes die zich toch proberen te vestigen op de romp van een schip, kunnen er gemakkelijk vanaf gevaren worden op een bepaalde snelheid. Bij de eerste generatie siliconenverven was dat nog een snelheid van boven de twintig knopen; voor huidig verkrijgbare foul release coatings claimen sommige producenten al een schoonvaar-effect vanaf acht knopen. Neem dit echter met een klein korreltje zout:  de onderbouwing van die claims is vaak zeer mager.

Verfleveranciers hebben veel vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van dergelijke, gifvrije coatingsproducten.


Biocide-, kopervrij en milieuvriendelijke oplossingen

Steeds vaker kiezen mensen voor milieuvriendelijkere oplossingen. Antifouling met koper of zink is namelijk schadelijk giftig voor mensen, dieren en planten.

Als je meestal in zoet water vaart, kun je je boot prima beschermen met milieuvriendelijke alternatieven – zoals kopervrije coatings.

Voor aluminium, loden en gietijzeren boten kunt u sowieso alleen kopervrije varianten gebruiken, gezien anders het aluminium gaat roesten! 

Toch betekent kopervrij (of biocidevrij) niet meteen ook milieuvriendelijk.

Vaak bevat de coating in plaats van koper andere afslijpende stoffen zoals zink. Een non-stick coating of harde verf op basis van epoxy (tweecomponentenlak) is vaak een goed alternatief. Deze coating kunt u schoon borstelen of spuiten. Iets meer werk, maar wel een stuk milieuvriendelijker!

Daarnaast kunt u het volgende doen:

  • Controleer wat de houdbaarheid is van de antifouling coating. Misschien kan de laag nog wel een jaar mee!
  • Ieder jaar zijn er weer nieuwe innovaties op gebied van antifouling. Gebruik niet ieder jaar hetzelfde merk, maar kijk eens wat er voor nieuwe (milieuvriendelijkere) producten zijn.
    Kijk voor meer tips bij de speciale pagina van Milieucentraal hierover.

Europese normen

Omdat er biociden in het water terechtkomen, zijn er door overheid strenge eisen gesteld aan de samenstelling van aangroeiwerende verfsystemen. Het mag pas verkocht worden als de fabrikant aan kan aantonen dat het product aan de Europese wetgeving voldoet.

Koop alleen antifouling coatings die in Nederland zijn toegestaan! Anders loop je het risico dat je het er weer af moet halen én een boete krijgt tot €2.500,-.

Coating op Teflonbasis is bijvoorbeeld streng verboden. Weet u niet zeker wat toegestaan is? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

Direct Antifouling kopen?

Vandaag besteld = Snel, Voordelig en Veilig verzonden via een van deze webwinkels:

 

Zelf anti-fouling aanbrengen in 4 stappen

Het is aan te raden om aangroeiwerende verf (antifouling) in het voorjaar aan te brengen. Het schip moet dan wel een aantal dagen later te water gelaten worden. Net als bij andere soorten coating is een goede voorbereiding het halve werk. Kijk ook op het etiket van de fabrikant over de optimale aanbreng tijd.

Zelf kunt u heel eenvoudig professioneel werk verrichten!

Antifouling aanbrengen

Antifouling aanbrengen kan je eenvoudig zelf doen met een paar tips!

Enkele punten zijn daarbij van belang. Het type antifouling dat u kiest moet geschikt zijn voor het bouwmateriaal van de boot, uw vaargedrag en de aangroeiomstandigheden van uw vaargebied. De waterkwaliteit en temperatuur bepalen de soorten aangroei die voorkomen worden. Zelfs in een klein gebied kan er een enorme variatie zijn. Dit wordt veroorzaakt door lozingen, vervuiling, uitmondingen van rivieren en stromen, stroomsnelheid van het water en zelfs de schaduw van rotsen, bomen en gebouwen.

Met deze vier stappen (en bijbehorende tips!) breng je die anti-aangroei verf gemakkelijk op je boot!

1. Denk om de veiligheid

Werk in een goed geventileerde ruimte. Het is een chemisch product en inademen kan schadelijk zijn. Op de huid kan de coating irriteren. Draag daarom de juiste kleding en zorg dat de huid goed bedekt is. Een veiligheidsbril, een stofmasker en handschoenen zijn geen overbodige luxe.

2. Inspecteer de boot

Voor er begonnen kan worden met het aanbrengen, moet het schip eerst zorgvuldig worden geïnspecteerd. Let hierbij op eerder geverfde oppervlakken, beschadiging of onthechting van eerder aangebrachte antifouling en de staat van het schip.

De staat van het schip kan worden ingedeeld in drie categorieën:

Categorie 1: De boot is in goede staat.
Begin met het schoonmaken/poetsen van het schip: als de eerder aangebrachte antifouling in goede is zijn kan er worden begonnen met het schoonmaken van het onderschip. Het schip moet eerst worden ontvet met een speciale ontvetter. Maak hierna het onderschip schoon met schoon water. Ruw vervolgens de ondergrond licht op met fijn schuurpapier. Het onderschip hoeft tot slot alleen nog stofvrij te worden gemaakt met een kleefdoek.

Wilt je dit liever uitbesteden? Het schoonmaken van het onderwaterschip door een professional kost ongeveer €35,- per half uur.

Categorie 2: De boot heeft weinig aantasting
Aangroei verwijderen met hogedrukspuit: als eerder aangebrachte antifouling op een paar plekken niet goed meer hecht of heeft losgelaten, verwijder dan het vuil met een hogedrukspuit. Volg hierna de stappen zoals beschreven in het kopje hierboven “goede staat”.

Categorie 3: De boot is in slechte staat
Verwijder de bestaande laag! Hangen er schilfers op? Is het duidelijk te zien dat er op grote delen onthechting heeft plaatsgevonden of zitten er scheuren in de coating? Dan moet de oude coatinglaag in zijn geheel worden afgehaald. Kijk hieronder bij het kopje antifouling coating verwijderen naar hoe u dit het beste kunt aanpakken.

3. Afplakken van beschadigingen op de boot

Zorg ervoor dat het oppervlak om de beschadigingen heen afgeplakt is voordat begonnen wordt om de antifouling aan te brengen. Dit kan eenvoudig door met afplaktape te werken.

4. De antifouling zelf aanbrengen of dit laten doen

Nadat alle nodige voorbereidende stappen zijn uitgevoerd kan je beginnen! Soms zakken de zware ingrediënten naar de bodem van het blik waardoor het aan te raden is om een nieuw blik antifouling nog even te roeren. Vervolgens is het mogelijk om met een kwast of roller de antifouling aan te brengen op het schip.

Lees de instructies op het blik of het voorgeschreven is om meerdere lagen antifouling aan te brengen!

Het is aanbevolen om een extra laag op de boeg, waterlijn, kiel en het roerblad te doen. Dit vanwege de mogelijke turbulentie en het feit dat dit invloed heeft op werkingsduur van de antifouling.

Liever het aanbrengen uitbesteden? Afhankelijk van het voorwerk dat u zelf uitvoert en de staat van uw boot, kost het uitbesteden van antifouling aanbrengen ongeveer € 125,- per strekkende meter. Een bestaande laag overschilderen kost circa €85,-. Beide behandelingen zijn inclusief:

  • schoonspuiten
  • schuren
  • ontvetten
  • primer
  • 2 lagen antifouling (1 bij overschilderen bestaande laag)

Oude antifouling verwijderen van de boot

In sommige gevallen moet je de oude laag eerst verwijderen. Bijvoorbeeld als u eerst harde coating heeft gebruikt, en nu een zachte coating wilt aanbrengen. Een zachte (dus zelfslijpende, of self release) antifouling gaat er vanzelf af na een seizoen varen.

Antifouling verwijderen

Harde antifouling verwijderen is een tijdrovende klus

Wil je het toch eerder verwijderen dan kunt je de laag er simpelweg met een hogedrukspuit afspuiten.

Een harde antifouling laag verwijderen is echter wat meer werk!

Dan moet je de oude laag eraf slijpen, stralen of afsteken met plamuurmes of afbijten met antifouling verwijderaar (bijvoorbeeld deze van Starbrite). Wil je hier meer over weten lees dan hier verder. Wil je deze klusliever uitbesteden dan kunt je rekenen op een uurtarief van circa €60,-. Vaak is dit in combinatie met het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling.

Een voordeel van uitbesteden is natuurlijk tijdswinst maar ook deskundig advies over de beste coating en onderhoud voor je boot.

Meer lezen over verf voor je boot?

Stel je vraag over antifouling, wij helpen graag!

1 antwoord
  1. wijnand zegt:

    hallo, mijn boot staat al meerdere jaren op de kant. toen hij destijds uit het water kwam, heb ik er een zachte antifouling op aangebracht. nu gaat de boot weer het water in. moet er nu nog een nieuwe laag worden aangebracht, voordat de boot het water ingaat of volstaat de destijds aangebrachte laag.
    Indien een nieuwe laag eroverheen, waarom?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *