automotive coating auto

Automotive coating voor bescherming en decoratie

De automotive industrie veel reikt verder dan simpelweg de decoratieve kleuren voor uw auto. Ieder oppervlak van de auto; van onder de motorkap, interieur, carrosserie tot exterieur heeft een coating op maat nodig om het te beschermen en te verfraaien. De automotive industrie kan in principe worden ingedeeld in prefab/OEM coatings (aangebracht tijdens de productie, fabricage of assemblage) en de coatings die daarna worden aangebracht. De verzamelnaam automotive coating dekt al deze coatings.

In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende aspecten van automotive coating. We vertellen u welke onderdelen van een auto allemaal een auto coating kunnen gebruiken, wat de voordelen hiervan zijn én tot slot gaan we dieper in op specialisten in Nederland die dit aanbieden.


OEM automotive coating: een auto coaten tijdens productie

Als we het compleet uiteenzetten is een auto simpelweg een verzameling van verschillende oppervlakken en materialen, die ieder eigen eisen stellen aan een coating. De carrosserie alleen al heeft minimaal 5 coatings nodig voordat deze klaar is voor gebruik. De 5 grootste spelers op gebied van OEM automotive coatings zijn: AkzoNobel, PPG, BASF en Axalta. Hieronder een kort overzicht van de coatingprocessen die bij het maken van een voertuig horen:

Carrosserie coating

Een casco metalen carrosserie gaat zo’n 12 tot 14 uur de spuiterij in voordat deze verder in productie gaat. Diverse coatings worden in een reeks processen aangebracht. Allen zorgvuldig op elkaar afgestemd om elkaars werking te versterken en het beste eindresultaat te bieden. De volgende stappen worden vaak gevolgd:

automotive coating carrosserie

Metalen onderdelen worden voorzien van een beschermende anti corrosie automotive coating die bestaat uit meerdere lagen

  1. Fosfateren – Deze eerste stap dient met name als voorbehandeling. Het houdt in dat er fosforzuur op de ondergrond wordt aangebracht zodat de coatinglagen gemakkelijker hechten.
  2. Kataforese – Eén van de beste technieken voor het beschermen van metaal is electrocoating (kataforese). Hierbij wordt er na het fosfateren een anti-corrosielaag en een organische laklaag aangebracht. Een andere benaming voor electrocoating is ‘Kathodische TauchLackierung’ (KTL).
  3. Grondlaag – Deze laag egaliseert eventuele onregelmatigheden van de kataforese en is vooral belangrijk voor extra bescherming tegen steenslag. Vaak is deze coating op basis van poeder. De gebruikte poeders zijn gebaseerd op epoxy, polyester of acrylaat technologie, waarbij epoxy vaak wordt ingezet bij de grondlaag.
  4. Basis coating – De basis coating zorgt samen met stap 5 een topcoat en daarmee de uiteindelijke kleur, structuur en het glansniveau van de auto.
  5. Verzegeling – De laatste stap en ultieme bescherming tegen krassen, chemische aantasting, verkleuring en uv-straling wordt gedaan met een transparante eindlaag. De afwerkingslaag is doorgaans op basis van polyester, met uitzondering van die gebieden waar een hoge diepteglans en krasvastheid nodig is. In dat geval wordt er ook wel gewerkt met acrylaatpoeder.

Het onderstel – Chassis coating

Het onderstel van een auto heeft veel te voortduren van de elementen. Stenen, zout, water, zand en meer kunnen de chassis ernstig aantasten. Een beschermende coating is dan ook noodzakelijk. Chassis coating biedt:

  • Bescherming tegen steenslag– Door een harde, flexibele en rubberachtige beschermende laag te vormen, zorgt onderstel coating voor een barrière tussen het object en steenslag, grind, wegresten, zand en andere elementen die de auto kunnen beschadigen.
  • Bescherming tegen weersinvloeden en de omgeving – De coating voorkomt dat er water binnendringt (stilstaand water of regen), evenals de aantasting of beschadiging door sneeuw, warmte, zout, antivries, schoonmaakmiddelen en meer.
  • Verlenging van de levensduur – door te beschermen tegen schade en roest gaan de onderdelen langer mee
  • Verbetering van het rijcomfort – Verzacht trillingen door impact met de weg en maakt de rijervaring hierdoor aangenamer.

Een beschermende coating op de chassis wordt aangebracht met een spray of kwast en ze zijn er in verschillende formules. Over het algemeen zijn de coatings gebaseerd op één- en twee-componenten polyurethanen, bitumenverf of was.

automotive coating interieur

Alle onderdelen in een voertuig; van dashboard tot remschijven worden voorzien van een automotive coating tijdens productie

Onder de motorkap en interieur coating

Bijna alles in de auto heeft een bewerking met coating nodig. Of het nu gaat om deurgrepen, het dashboard, remschijven, veren, versnellingsbak, motor of stoelbekleding; de lijst is eindeloos.

Een veelgebruikte coating voor kunststof en metalen onderdelen is uiteraard poedercoating. Voor onderdelen die worden aangeraakt (stuur, versnellingspook etc.) is deze poedercoating vaak op basis van polyurethaan. Deze voelt prettig aan en is zeer veelzijdig qua afwerkingsmogelijkheden. Motor onderdelen en benzinetanks worden vaak voorzien van een krachtige keramische bescherming. Deze coating is bestand tegen hoge temperaturen, olie, vet, diesel en benzine. De onzichtbare auto onderdelen worden vaak met poedercoating op basis van epoxy afgewerkt. Textiel en stoelbekleding krijgt vaak een behandeling met een vuil- en waterafstotende coating.

Het exterieur – Autolak voor bedrijfsvoertuigen, tanks en vrachtwagens

Sommige voertuigen hebben een net wat krachtigere afwerking nodig dan gebruikelijk. We hebben het dan over voertuigen die vele kilometers maken, zich veel op ruwe terreinen bevinden of belangrijke ladingen vervoeren. Duurzaamheid, corrosiebescherming, UV en chemische bestendigheid staan bij deze autolakken centraal. Vaak is een combinatie met bijvoorbeeld een speciale anti graffiti coating, self cleaning nano coating of krachtige keramische coating een goede aanvulling op een hoogwaardige lak. De top 5 leveranciers van coatings voor professionele autolakken zijn Axalta, AkzoNobel, BASF, PPG en Sherwin-Williams.


Afwerking en reparatie – een auto coaten na productie

Als het voertuig eenmaal de fabriek verlaat, zijn er nog tal van afwerkingsmogelijkheden denkbaar. Ook na schade, bij renovatie of gewenste upgrades bestaan er coatings voor de automotive industrie. Zo zijn er coatings voor roestige benzinetanks, krassen in de lak, beschadigde velgen, extra sterke bescherming voor de lak en meer. Een grote speler op gebied van automotive afwerkingen (refinishes) is AkzoNobel. Zij bieden diverse coatings en diensten voor autogarages en schadeherstelbedrijven. Er zijn ook professionele coatings beschikbaar voor fabrikanten en leveranciers van bussen, bedrijfsvoertuigen, treinwagons, vrachtwagens en ander rollend materieel. Bekende merken hiervoor zijn Sikkens, Lesonal, Dynacoat en Wanda.


De specialisten op gebied van automotive coating in Nederland

Tot slot is het goed om te weten dat de auto coating industrie continu in ontwikkeling is. Grote coating coöperaties, zoals AkzoNobel, Axalta, BASF, PPG en Sherwin-Williams ontwikkelen steeds modernere en slimmere coatings voor een voertuig. Men is bijvoorbeeld tegenwoordig bezig met een volledig milieuvriendelijke autolak! Deze groene innovatie is gestart door BASF, in samenwerking met Audi en Covestro. Automotive coating opereert dan ook op een steeds veranderende (groter wordende) markt en is continu in ontwikkeling.

Heeft u een project, uitdaging of adviesvraag in de automotive sector? Wij brengen u graag in verbinding met de specialist die het beste aansluit op uw vraag. Een coatingoplossing, advies of een offerte op maat; vraag het vrijblijvend bij ons aan via het contactformulier of de knop hieronder. Wij helpen u verder!


Wilt u een offerte op maat ontvangen? Wij helpen u verder!

Graag brengen wij u vrijblijvend in contact met een ervaren specialist. Zoekt u een coating, verf, product of dienst? Ook dan bent u bij ons aan het juiste adres.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *