Boot lakken met blanke lak

boot lakken met blanke lak

Bent u in het bezit van een boot met houtelementen? Dan wilt u dit vaak niet verbergen onder een dikke laag aflak. Blanke lak is de beste behandeling om de houtstructuur te benadrukken en het hout een mooie glans te geven. Uiteraard is bescherming ook een belangrijke overweging bij het behandelen van houten onderdelen. De termen ‘blanke lak’ of ‘vernis’ staan voor verf waaraan geen kleurstoffen of pigmenten zijn toegevoegd. In principe zijn er twee blanke lak systemen: 1 component en 2 component.

1- component blanke lak of beits

Dit is een verzamelnaam voor verven die zijn gebaseerd op bindmiddelen zoals bitumen, alkyd en oliën.  Deze bootlakken reageren op zuurstof om te drogen en uit te harden, of door uitdampen van verdunning. Alle houtsoorten kunt u blank lakken of oliën, daarbij zijn zachtere houtsoorten zoals grenen en mahonie makkelijker te oliën. Eiken is harder dus heeft meer tijd nodig om te doordrenken, en heeft dus meer lagen nodig.. Teak wordt vaak niet behandeld, maar is zeker ook te oliën, zo vergrijst het minder snel.

Meestal is de stelregel: Wanneer de boot gelakt is met een blanke lak: dan kunt u bij de volgende onderhoudsbeurt beter ook weer lakken. Wanneer de boot in de olie zit: beter ook weer oliën.

Want wanneer een geolied schip gelakt zou worden, bestaat de kans dat de laklaag loslaat, wegens slechte hechting op de ondergrond. Wanneer de boot gelakt is, zit er een klein beetje lak in het hout, hierdoor dringt de olie niet diep genoeg in het hout.

Veelgebruikte blanke lakken, olie en beitsen

Epifanes Bootlak blank | Hoogglanzend, klassieke blanke vernis | Vanaf € 8,25 750ml
Epifanes Hardhoutolie | Hoogglanzende olievernis. | Speciaal voor teak, eiken en iroco. Niet toepassen op bankirai | vanaf €14,- 750ml
International Woodskin |Hoogglanzend | Voor alle houtsoorten, inclusief oliehoudende houtsoorten zoals Teak en Iroko | €26,- 750ml
Hempel Classic varnish | Traditionele transparante alkydlak met tungolie |€25,52 750ml
International Original | Traditionele jachtvernis| Bijzonder geschikt voor lichtkleurige houtsoorten | Vanaf 23,05 750ml
Biopin Bootolie | Alkydlak  met tungolie en lijnolie | Vanaf €76,50 2,5 liter
Jotun Benar Chinese Houtolie |  Voor (tropisch) hardhout | €22,95 750ml

Een andere veelgebruikte houtolie voor boten is Owatrol D1 (€23,-) en D2 (€28). Deze olie heeft een zeer hoog impregneervermogen voor met name houtsoorten met een grote dichtheid bijv. teak, mahonie, meranti, iroko, eiken e.d. D1-olie kan op houten schepen worden toegepast boven en zelfs onder de waterlijn. D1 geeft een satijnglans.  Als D2 daaroverheen wordt opgebracht ontstaat een duurzame glanzende afwerklaag. D1 kan alleen worden opgebracht; daarentegen kan D2 alleen maar worden aangebracht op hout dat van tevoren met D1 is behandeld.

2- component blanke lak

Een blanke lak van twee componenten bestaat uit verf met een bindmiddel van een speciale chemische compositie (meestal Epoxy). Door het toevoegen van verharder start een chemische reactie die ervoor zorgt dat er een harde, duurzame filmlaag ontstaat. Meestal zijn mastiek verven op basis van epoxy. Polyurethaan komt ook voor als bindmiddel. Verven hiermee hebben een hogere glansgraad, zijn zeer kleurvast en zijn goed bestand tegen extreme weersomstandigheden.

Het grootste nadeel is dat tweecomponenten blanke lakken vaak onvoldoende meegeven om beweging van flexibele delen in het hout op te vangen en daardoor zal de lak op die stukken op den duur gaan barsten.

Voordelen:

  • Twee componenten lakken bieden een hardere bescherming voor het hout
  • Met één keer lakken kan er een dikkere laagdikte worden bereikt
  • Zeer goed bestand tegen chemicaliën, zout en agressieve schoonmaakmiddelen
  • Harden ook in de winter goed uit
  • Uitstekend te gebruiken voor tanks en het onderwaterschip
  • Verspuitbaar
  • Overschilderbaar met 1-component lak

Nadelen

  • Kan alleen worden geschilderd op kaal hout of ouder twee componenten lak. Absoluut niet over een 1 component lak.
  • Na enige tijd kan epoxy verkrijten. Dan komt er een soort witte waas over de verf en oogt de lak dof. Gebruik in dat geval een tweecomponenten aflak op basis van Polyurethaan ipv Epoxy.
  • Epoxy is lastiger aan te brengen (juiste mengverhouding is noodzakelijk)
  • Het is minder geschikt voor bewegende of werkende delen van het schip zoals klink-, karveel- en ook overnaadse constructies.

Tips bij bootlakken met blanke lak

Boot lakken met blanke lak kan een tijdrovende klus zijn. Maar met een goede voorbereiding en onze tips krijgt u resultaat naar werken!

  • Het lakken kan het beste binnen. Moet het buiten, zorg dan dat de lucht niet te vochtig is.
  • Niet aflakken in een vochtige ruimte
  • Losse onderdelen als vloerdelen en dergelijke kunt u eventueel thuis lakken.
  • Koop de blanke lak in (meerdere) kleine verpakkingen; het afstrijken van de kwast brengt namelijk altijd verontreinigingen in de blankelak.
  • Langdurig, maar rustig roeren en de lak zodanig verdunnen, dat de kwast bij het strijken geen weerstand lijkt te hebben.
  • Beter te dun dan te dik, hoewel veel te dun geeft kans op “zakkers” (druipende tranen) en te dik op “heilige dagen” (de kleur van de ondergrond schemert door de bovenste laag heen).
  • 1e laag blank hout 50% verdunnen met terpentine. 2e en 3e laag 25% 4e laag  en vervolglagen 15%
  • Doop de kwast niet te diep in de lak, anders moet u teveel afstrijken en komen er luchtbellen in het potje.
  • Neem altijd een zachte platte kwast, liefst een gebruikte. Moet u met een nieuwe aan de gang, strijk hem dan een tijdje over een schone ruwe plank, dan raakt u  al aardig wat stof en losse haren kwijt.

Kijk deze korte video (1,5 minuut) van botentv voor aanbreng tips van een expert.

Blanke lak aanbrengen op mahonie, hardhout en andere houtsoorten

Als u de blanke lak voor het eerst aanbrengt dan de lak laag voor laag verdunnen zoals vermeld in de tips hierboven. Na droging van de 1e of 2e laag de harigheid er af schuren met korrel 400. Als u elke volgende laag binnen 48 uur aanbrengt hoeft u niet te schuren voor de hechting. De reeds opgebrachte laag is dan nog niet helemaal uitgehard en vermengt zich dan met de nieuwe. Om eventuele kleine ongeregeldheden weg te halen kunt u, voordat u de afwerklaag aanbrengt, licht schuren met korrel 600. Totaal adviseren wij u minimaal 7 lagen aan te brengen.

Gaat u een onderhoudslaag aanbrengen over een bestaande laag? Dan kunt u deze aanbrengen met ongeveer 25% verdunde blanke lak. Bij houten boten ontstaan er soms droogtebarstjes en naadjes die kunnen lekken. Zijn ze te smal om ze met de kitspuit te lijf te gaan neem dan 50% verdunde lak, die diep in die naadjes kruipt en herhaal dat zo nodig. De lak in de lengte van de houtnerf opbrengen, dwars uitsmeren en laatste afwerkstreken weer in de lengte.


Heeft u interesse gekregen in blanke bootlak? Wij zijn u graag van dienst! 

Wij kennen alle producenten en brengen u geheel gratis in verbinding met datgene dat het best aansluit bij uw vraag. Aarzel vooral niet om contact met ons op te nemen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *