Marine coatings

maritieme scheepvaart coatings op schip

Marine coating beschermt het schip en de bemanning

Onder de noemer “Marine Coating” scharen zich diverse coatings voor het maritieme segment. Bijvoorbeeld antifouling, dekverf, anti slip coating, bilgeverf en diverse beschermende coatings speciaal bestemd voor de zware weersomstandigheden van maritieme omgevingen. Welke coating geschikt is voor uw schip is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder lokale wet- en regelgeving, aanbrengmethode en soort ondergrond.

In dit artikel informeren wij u over verschillende coatings en wat u moet weten om de juiste te kiezen. Ook beschrijven we een aantal bekende merken die verkrijgbaar zijn in Nederland in een handig overzicht.


Een marine coating-gids: van boven tot onder

Marine coating bestrijkt alle onderdelen van een schip. Van het bovenwaterschip tot het onderwaterschip en alle constructies in maritieme omgevingen (offshore/industrie). Er is niet één oplossing voor alle ondergronden. En aangezien uw schip niet alleen het Nederlandse weer hoeft te trotseren maar ook zware omstandigheden moet doorstaan op volle zee en verafgelegen locaties, is het uiterst belangrijk dat u de juiste coating kiest. Deze gids behandelt verschillende coatings voor verschillende ondergronden en situaties.

Marine coatings boven de waterlijn

Met coating voor boven de waterlijn bedoelen we alle coatings die gebruikt worden voor het scheepsdek, interieur en alle andere delen van een schip boven de waterlijn. Ze beschermen een schip tegen zee, weersomstandigheden en algemene slijtage door zand, krassen en gebruik.

Marine coating zorgt voor antislip op nat scheepsdek

Er zijn diverse marine coatings voor het bovenwaterschip. Bijvoorbeeld antislipcoating voor een nat scheepsdek.

In wezen zijn er 3 soorten coating voor boven de waterlijn: 1 component polyurethaan, 2 component polyurethaan en Alkydverf. Genoemde coatings zijn alleen bestand tegen water, slijtage en UV straling en behouden hun kleur, finish en werkzaamheid in zelfs de meest zware weersomstandigheden.

  1. één component polyurethaan: een geconcentreerde coating die eenvoudig is aan te brengen en tevens makkelijk bij te werken is bij kleine beschadigingen. Geschikt voor zowel binnen- als buitenondergronden.
  2. twee component polyurethaan: harder, glanzender, sterker en beter bestand tegen UV straling t.o.v. een één component polyurethaan coating. Wel duurder en vereist meer expertise om aan te brengen.
  3. Alkydverf: deze één component verf geeft een glossy finish en is eenvoudig aan te brengen. Er zijn minder lagen nodig dan bij een twee component variant en zijn flexibel op werkende scheepsdelen. Erg geschikt voor houten schepen of onderdelen. Regelmatig onderhoud noodzakelijk. Minst glanzend van de drie opties.

Marine coatings onder de waterlijn

Scheepsonderdelen onder de waterlijn hebben te maken met continue blootstelling aan zeewater. Voor dit deel van het schip is een aangroeiwerende coating de meest gebruikte optie. Aangroei (ook wel biofouling genoemd) zorgt niet alleen voor esthetische problemen; de aangroei van algen, micro-organismen, planten en dieren zorgt er ook voor dat een schip vertraagt, meer brandstof verbruikt en de ondergrond beschadigt. In principe zijn er twee soorten antifouling:

Harde antifouling verwijderen door polijsten

Harde antifouling kan men alleen verwijderen door de oude laag volledig te polijsten of te stralen

  1. Harde antifouling: Deze coating laat antifouling stoffen (biociden) los op het moment dat de verf in aanraking komt met water. Dit zorgt ervoor dat de aangroei niet kan hechten. Ook blijft deze coating goed onder droge omstandigheden. Staat de boot dus regelmatig droog in een opslag? Dan is harde antifouling coating een goede keuze. Een harde antifouling is niet geschikt voor langzamere schepen of schepen die regelmatig voor anker liggen. De aangroeiwerende eigenschappen van harde antifouling coating komen pas los wanneer een schip snel door het water vaart. Bij onderhoud of een nieuwe antifouling moet de oude laag middels polijsten of stralen worden afgehaald.
  2. Zachte, polijstende of zelfslijpende antifouling: zoals de naam impliceert, slijt deze antifouling tijdens het varen, Het slijt de antifouling dus langzaam totdat deze helemaal is opgelost. Het voordeel is dat er geen dikke harde laag ontstaat die weer moet worden gepolijst. Het nadeel is dat de coatinglaag ieder seizoen weer opnieuw moet worden aangebracht. Een zachte antifouling coating werkt het best op langzaam varende schepen.

Verder moet er ook gekeken worden naar het vaarwater van het schip. Zal het schip naar warme tropische wateren gaan varen of juist ijskoude noordelijke wateren? Dit is allemaal van invloed op de nodige eigenschappen van de coatingsoort. Koudere wateren zorgen bijvoorbeeld minder snel voor osmose dan tropische wateren. Ook het gewicht van de boot en de snelheid (knopen) zijn van belang.

Let op: de wet- en regelgeving omtrent antifouling is regelmatig aan verandering onderhevig en het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen voordat u een coating aanschaft. We bespreken de regelgeving verder onderaan dit artikel.

Dekverf en tank coatings

Trappen, scheepsdekken en offshore bruggen en looppaden kunnen gevaarlijk glad worden bij nattigheid. Om bemanning en passagiers te beschermen tegen slipgevaar, moet een schip voldoende slipveiligheid bieden. Speciale non slip coating kan hieraan bijdragen. Ook is het mogelijk om losse anti slip korrels toe te voegen aan 2 componenten coatings.

Watertanks, vrachttanks, afvalwatertanks etc. zijn belangrijke onderdelen van een ship die bescherming behoeven. De juiste tank coating of tank lining zorgt ervoor dat de inhoud niet vervuilt en er eventueel makkelijk van vracht kan worden gewisseld. AkzoNobel, PPG en Hempel bieden online handige tank bescherming gidsen waar u op soort vracht de juiste coating kunt selecteren. U kunt hiervoor ook contact met ons opnemen. Wij verbinden u graag met een specialist voor een vrijblijvend advies.


Marine coatings aanbrengen; deze specialisten helpen u verder

Op een schip van gemiddelde grootte zit al snel 90 tot 125 ton aan coating. Het is een specialistische veeleisende klus die vaak onder tijdsdruk moet worden uitgevoerd. In het binnen- en buitenland zijn een aantal grote aanbieders zoals: International Paint (Akzo Nobel), Jotun Paints, Sigma Marine & (PPG) Protective and Marine Coatings Netherlands bv, Steelpaint Benelux en Transocean Coatings. Deze coatingproducenten zijn continu aan het onderzoeken hoe ze maritieme scheepvaart coatings kunnen verbeteren. Met succes: er worden namelijk regelmatig nieuwe innovatieve coatings, recepturen en toepassingsmanieren ontwikkeld.

Wij brengen u graag in contact met specialisten in marine coating. Deze bedrijven in Nederland kunnen bijvoorbeeld uw schip coaten met bovenstaande merken:

BedrijfAdresDienst
Multiship Holland BVKanaalweg 33 8861 VA HarlingenScheepsreparaties, onderwaterschip behandelingen, stralen en coaten
RB YachtcleaningDamstraat 124 4401 AX YersekeOnderwaterschip behandelingen, stralen, lakwerk en coaten
MertradeExpansie 54 8316 GA MarknesseOsmose behandelingen, stralen, lakwerk, spuitwerk en coaten
Orange Nautical ServicesSluispolderweg 8A 1505 HK Zaandam Scheepsreparaties, gelcoat reparaties, onderwaterschip behandelingen, stralen en coaten
UC International MarineBeatrixhaven 19 4251 NK WerkendamOnderwaterschip behandelingen, stralen en coaten

Nederlandse wet- en regelgeving voor coating in de maritieme sector

De chemicaliën die worden gebruikt in marine coatings kunnen de delicate ecosystemen van het zeemilieu ernstig aantasten. Tributyltin (TBT) werd bijvoorbeeld als biocide gebruikt totdat werd ontdekt dat het zeer schadelijk was voor zeedieren en micro-organismen. Na het verbod op TBT zijn er alternatieven op de markt gekomen: de zogeheten TBT-vrije antifoulings. De effecten van koper als biocide worden momenteel bestudeerd, met wereldwijd striktere milieuregels ten gevolg. Aan de andere kant leidt de milieuvriendelijkere variant “biofouling” tot de introductie van niet-inheemse en invasieve soorten in een ecosysteem. Ook deze gevolgen worden in de gaten gehouden.

Een voorbeeld van een toezichthoudende instantie in Nederland is het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden Ctgb. In Nederland mogen alleen gewasbeschermingsmiddelen en biociden worden gebruikt, verhandeld of in voorraad worden gehouden die zijn toegelaten op grond van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Wgb) van oktober 2007. Daarnaast zijn de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Verkeer en Waterstaat betrokken bij onderwerpen betreffende hun beleidsterreinen op gebied van marine coating.


Wilt u een offerte op maat ontvangen? Wij helpen u verder!

Graag brengen wij u vrijblijvend in contact met een ervaren specialist. Zoekt u een coating, verf, product of dienst? Ook dan bent u bij ons aan het juiste adres.