Benzinetank coating

Tank coating buitenkant tank
Nanocoating.nl

Roestige tank voorkomen en ontroesten met benzinetank coating

Niets is zo vervelend als roest in de tank van uw auto of motorfiets! Extreme roest kan op den duur zorgen voor lekkages, waardoor de tank soms duur moet worden vervangen. Goed nieuws: benzinetank coating kan de binnenkant van alle soorten tanks tegen roest en vervuiling beschermen en de benzinetank ontroesten! Metaal, polyester, aluminium en carbon fiber: u kunt de binnenkant van nagenoeg elke benzinetank ontroesten en coaten!

Gebruik van  benzinetank coating resulteert in een kunststof beschermlaag die ontroest en kleine gaatjes afdicht voor een lange tijd. Daarnaast is deze laag (vanzelfsprekend) brandstof- en oliebestendig.

De voordelen van benzinetank coating op een rijtje:

  • Beschermt tegen roest
  • Dicht  kleine lekkages (poreus, lekkende lasnaden of gaatjes)
  • Preventieve werking tegen lekkage en roestvorming
  • Beschermt tegen verontreiniging in olietanks (bijvoorbeeld na zandstralen)

Het werkt zowel preventief als reactief! Om deze reden kunt u het te allen tijde aanbrengen om uw auto of motorfiets voor lange tijd te beschermen. In dit artikel vertellen we u alles over de verschillende soorten. Zo lichten we uit welke producten u nodig heeft om uw tank te ontroesten en te coaten  en leggen we in een paar simpele stappen uit hoe u uw motorfiets tank of auto benzinetank zelf beschermt!


Binnenkant tank coaten; dit kost het

Binnenkant tank zonder bezinetank coating

Binnenkant tank zonder bezinetank coating

Het internet staat vol aanbieders van benzinetank coating-producten. Er zijn echter maar een klein aantal merken, waarvan de meest bekende producent Tank Cure is. Zij bieden diverse pakketten aan met de coating, maar ook speciale middelen om roest weg te halen én uw tank te reinigen. Diverse bekende auto- en motorzaken bieden ook behandelingen aan. De prijzen van benzinetank coating variëren van 25 tot 55 euro, afhankelijk van de inhoud en de dekking.

Hierbij een selectie van een aantal producten:

Tank coatingPrijs vanafDekking
Tank Cure Coating Set€24,9920 liter
Fertan TAPOX 2-K Coating binnenkant tank Epoxy SET €29,9515 - 20 liter
Tank sealer / coating, set€39,9530 liter
TANK Cure Benzine Tank Sealer Kit €53,9520 liter
(bevat ook Cleaner en Rust Remover)

Tip: Zorg dat u voldoende tankcoating koopt. Richtgetallen voor een motorfiets tank van 15 tot 20 liter: 450 gram (ongeacht het merk). Boven een 20 liter benzinetank heeft u minimaal 600 gram coating nodig. Met 600 gram kunt u een autotank tot 50 liter behandelen. Coat altijd de hele tank en niet alleen de delen die verroest zijn. Niet zeker welk product u nodig heeft? Bent u op zoek naar een andere automotive coating? Vraag ons gerust voor advies! Onze coatingsexperts adviseren u graag voor een benzinetank coating op maat!


In 4 simpele stappen uw benzinetank ontroesten en coaten

Stap 1: Reinigen
Voor- en na voorbeeld van benzinetank ontroesten en coaten

V.l.n.r. Binnenkant tank met coating, behandeld met ontroester, behandeld met reiniger. Boven: voor behandeling.

Maak allereerst de binnenzijde van de benzinetank goed schoon met Tank Cure Tankreiniger (niet geschikt voor aluminium!) of een identiek product. Voor een motorfiets heeft u bijvoorbeeld 0,5 liter nodig. Bij sterke verontreiniging de reiniger een nacht laten inwerken.

Stap 2: Benzinetank ontroesten

Een ontroester is dé tool om de (resterende) roest weg te halen. Breng de ontroester aan volgens de aanwijzing op de verpakking. Een ontroester werkt efficiënt bij een temperatuur boven 25 graden. Eventueel kunt u het combineren met een handvol spaanplaatschroeven. De tank daarna goed uitspoelen met water en de spaanplaatschroeven verwijderen. Maak de tank tot slot goed droog!

Stap 3: Voorbereiding 

Sluit openingen voor de benzinekraan goed af (na behandeling dient de schroefdraad in de tank nog schoon te zijn). Ook voor de vulopening heeft u een afsluitdop nodig.

Tip: verpak de buitenkant van de tank in een plastic zak en plak deze rond de openingen af. Mocht er toch een lekkage ontstaan dan blijft deze aan de buitenkant van het plastic!

Stap 4: Benzinetank coaten

Breng de benzinetank coating aan bij een temperatuur boven de 18° C. Meng beide componenten grondig met elkaar en vul de tank hiermee (de juiste mengverhouding is al afgemeten).

Sluit vervolgens de vulopening af. Draai daarna de tank langzaam in alle richtingen zodat de coating alle punten aan de binnenkant bereikt. Doe dit gedurende 15 à 20 minuten en tap hierna zoveel mogelijk vloeistof af via de vulopening. Haal de afdichtingen weg uit de opening voor de benzinekraan en controleer de schroefdraad in de tank.

Haal als laatst de afdekking van de buitenkant af en controleer of er geen spatten of vingerafdrukken op de tank zitten. Bij een reeds gelakte tank dient u deze direct te verwijderen met aceton. Wij adviseren tot slot om de tank open te laten na behandeling. Vijf dagen na de behandeling mag u de tank weer in gebruik nemen.


Benzinetank coating verwijderen uit brommer of motorfiets

Met Epoxy Remover (+- €20,- per fles, 1 behandeling) verwijdert u oude coating- en verflagen uit metalen brommer of motorfiets tanks. Onthoud: Epoxy Remover is niet geschikt voor kunststof tanks!

Benzinetank coating verwijderen doet u zo:

  1. Verwijder eerst alle benzine uit de tank en reinig met water
  2. Giet vervolgens remover in de tank en sluit het geheel af
  3. Draai en schudt de tank goed
  4. Laat het minstens een dag inwerken: de coating zal geleidelijk aan opweken en loslaten van de tankwand
  5. Spoel het tot slot geheel na met water en/of een speciale tank reiniger.
8 antwoorden
  1. Eric
    Eric zegt:

    Beste,

    Ik heb een vraag betr. de volgende Yamaha SRX 600 dd 1986
    (eerst eigenaar de teller staat op 90.000 km het motorblok is pas gereviseerd)

    Ik ben al heel lang op zoek naar een benzinetank, 10 jaar geleden is de tank wegens lekkage van een epoxy coating voorzien en nu lekt de tank weer.
    Als aanschaf van een goede tank niet gaat lukken, graag tips voor een evt. reparatie.

    Nb de beide onderkanten van de tank zijn uitgevuld met een harde kunststof.
    als ik de tank met een schoonmaak middel behandel, wordt de kunststof vulling dan niet aangetast?

    Alvast dank,
    Eric

    Beantwoorden
  2. hertogs jp
    hertogs jp zegt:

    Ik heb al een 500 stuks en een 20 tal jaar ervaring met deze en andere producten en weet wat kan en wat niet kan .
    Ik wil maar meegeven dat niet iedere tank het zelfde is en dat niet alle tanks van het zelfde staal zijn gemaakt zodat je wel eens bij verassingen kan uit komen.
    Vb een zwaar verroeste tank zou ik niet zomaar met ontroester laten staan tenzij deze constant in beweging blijft. Zo zijn er nog wel meer weetjes en tipjes.
    Ik zou toch eerst raad gaan halen bij iemand die al een ruime ervaring heeft voor dat je hier aan begint.
    Verder kan ik deze producten best wel aanraden.
    Dit is niet om reclame te maken voor mijzelf en u hoeft mijn gegevens niet te publiceren.
    gr JP

    Beantwoorden
  3. Peter
    Peter zegt:

    Ik ben bezig met een restauratie van een oude KTM crossmotor. De kunststof benzinetank is lek, is er een middel op de markt waarmee de binnenkant van de tank gecoat kan worden?

    Beantwoorden
  4. wilco
    wilco zegt:

    Goedemorgen,
    Wij zijn met een oldtimer bezig waar de tank roestig van is.
    Kunt u mij daar de benodigde middelen voor leveren?

    Met vriendelijke groet,

    Autobedrijf Wilco Kalsbeek
    Nijland

    Beantwoorden
  5. Cees
    Cees zegt:

    Mijn autotank (1934) is geheel vertind en met tin in elkaar gesoldeerd.
    Wat doet de ontroester met de tin? Is de ontroester door spoelen met water geheel uit de porien van de roest te verwijderen zodat het niet verder gaat invreten?
    Kan de coating goed tegen de E10 met alcohol?
    Als er resten losse roest, zand, metaal of andere stof achter blijven na grondig spoelen wordt dat dan allemaal goed gebonden?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *